A A A
Zarejestruj sie

Porady dla rodziców


Porady ekspertów - dział Zdrowie i badania

Jak zadbać o odporność dziecka? - Karol w przyszłym roku pójdzie do przedszkola i czy już teraz mogę przeciwdziałać przyszłym przeziębieniom...

Dzieci w wieku przedszkolnym chorują najczęściej w okresie jesienno -zimowym. Zbiega się to z częstym występowaniem w środowisku ostrych zakażeń wywołanych przez wirusy. Nie można uniknąć chorób u małych dzieci. Odporność dziecka na choroby zakaźne jest ściśle związana z nabywaniem przez nie dojrzałości immunologicznej i wykształceniem coraz sprawniejszych mechanizmów obronnych. Niemowlęta i dzieci małe (przed 3. rokiem życia) izolowane od otoczenia, nie stykając się z patogenami wywołującymi choroby zakaźne, nie mają możliwości wytworzenia odporności czynnej. Odporność czynna powstaje po przebyciu przez dziecko choroby zakaźnej. W organizmie dziecka, które przebyło infekcję powstają przeciwciała odpornościowe. Jeśli zetknie się ono powtórnie z danym patogenem wytworzone uprzednio przeciwciała niszczą zarazki i na ogół nie dochodzi do powtórnego zachorowania. Odporność nabyta po przejściu choroby zakaźnej jest odpornością długotrwałą, nierzadko pozostaje na całe życie. Odporność czynną można uzyskać nie tylko po przechorowaniu, ale także przez szczepienia ochronne.

- Hartowanie organizmu dziecka latem

Ciepłe pory roku w naszej szerokości geograficznej niosą ze sobą nie tylko korzyści bieżące, związane z ich trwaniem. To właśnie w tym czasie należy pomyśleć o rozpoczęciu hartowania naszych pociech. Jest ono działaniem mającym na celu usprawnienie mechanizmów regulujących temperaturę ciała, a także mechanizmów odpornościowych organizmu. Układ odpornościowy składa się z dwóch części: humoralnej, za którą są odpowiedzialne substancje białkowe zwane przeciwciałami oraz komórkowej, zależnej od różnych rodzajów krwinek białych produkowanych w  szpiku. Hartowanie ma na celu przystosowanie organizmu do zmiennych warunków atmosferycznych, zwiększenie odporności zarówno komórkowej jak i humoralnej dziecka. Polega ono na nie przegrzewaniu dziecka, przebywaniu z nim na świeżym powietrzu co najmniej 2 godziny dziennie niezależnie od pogody. Nawet w chłodne dni możemy pozwolić naszym pociechom na brodzenie po wodzie bosymi stopami, lub bieganie po mokrej trawie czy zimnym piasku. Trzeba jednak pamiętać, by dziecko było odpowiednio do pogody ubrane „od góry” i żeby pomóc mu szybko się rozgrzać po takich zabawach (ciepła kąpiel, masaż stóp i założenie skarpet, szklanka gorącego płynu itp.). Krótkie kąpiele w naszym niezbyt ciepłym morzu i jeziorach to też metoda na poprawę odporności własnej organizmu. Warto potem jesienią kontynuować rozpoczęte latem hartowanie, stosując podczas kąpieli w łazience naprzemienne ciepłe i zimne prysznice. Także gdy pogoda się psuje nie zabraniajmy dzieciom na zabawy poza pomieszczeniami. Tylko skrajne warunki pogodowe są przeciwwskazaniem do codziennego, chociaż krótkiego spaceru.
Hartowanie organizmu dziecka jesienią oraz zimą
Jesienne chłody, a czasami i słoty budzą niechęć do wychodzenia z domu. Ale codzienny spacer, zabawy na świeżym powietrzu bez względu na aurę i temperaturę warunkują hartowanie dzieci i wpływają na ich odporność. Pamiętać należy o odpowiednim do warunków pogodowych ubieraniu dzieci. Przemarzniecie organizmu dziecka jak również przegrzanie predysponują do przeziębień. Najbezpieczniejszym sposobem ubierania dzieci jest ,,na cebulkę”,  w czasie intensywnych ruchowych zabaw można zmniejszyć liczbę warstw odzieży dziecka i ochronić je przed przegrzaniem i poceniem. Istotna w prewencji przeziębień jest dbałość o odpowiednie obuwie. Przemoczone, zziębnięte nóżki często inicjują ciąg objawów choroby przeziębieniowej. Warto wiec po spacerze wykonać masaż stóp, kąpiel w ciepłej wodzie, założyć ciepłe skarpetki. Wskazane są również herbatki rozgrzewające; malinowe, lipowe, z sokiem żurawinowym jtp...

Lek. med. Edyta Sienkiewicz-Łatka

- Rola odżywiania w zapobieganiu zachorowaniom

Znaczący wpływ na kondycję układu immunologicznego ma to, co jemy. Szczególną rolę odgrywa witamina C, uczestnicząca w procesach regeneracji komórek i w reakcjach obronnych organizmu. Dlatego zwłaszcza w tych najzimniejszych miesiącach zadbajmy o to, by dieta naszych milusińskich była bogata w witaminę C oraz w bioflawonoidy, które wspomagają jej działanie. Ich rola polega na zapobieganiu utlenianiu witaminy C, co umożliwia lepsze jej wykorzystanie przez organizm. Często w naturze witamina ta występuje razem z bioflawonoidami np. w jabłkach, czerwonej papryce, brokułach i owocach cytrusowych oraz natce pietruszki.
Warzywa i owoce, oprócz witamin (A, D, E, C, grupy B), wzmacniających naturalną odporność organizmu, zawierają także mikroelementy (ważny dla odporności selen i cynk) oraz substancje biologicznie czynne, m. in. beta - karoten, saponiny, siarczki. Wykazują one niezwykłą aktywność biologiczną i dużą skuteczność w walce z chorobami infekcyjnymi. Na przykład siarczki obecne w cebuli, czosnku, dymce, porze, zaliczane są do grupy „antybiotyków roślinnych”, o czym wiedziały już nasze babcie stosując syrop z cebuli, czosnku i miodu w leczeniu przeziębień.
Produktami dostarczającymi saponiny są warzywa strączkowe, jak fasola, cieciorka, soczewica, soja. Można podawać je dzieciom w różnej postaci: jako jarzynkę do obiadu, przekąskę albo jako pastę do chleba z dodatkiem oliwy z oliwek i przypraw.
 Na układ odpornościowy pozytywnie wpływają również bakterie kwasu mlekowego. Ich działanie jest największe, gdy są dostarczane w pełnowartościowej diecie. Ich cennym źródłem są nie tylko produkty powstałe podczas fermentacji cukru mlekowego (jogurty, kefiry), ale także kwaszone warzywa (kapusta, ogórki, seler, buraczki). Obok surówek z warzyw i owoców podstawę diety powinny stanowić gotowane kasze, np. gryczana, jaglana, jęczmienna oraz ciepłe, rozgrzewające zupy.
 
- Preparaty wspomagające odporność

Dodatkowo można pomyśleć o dodatkowej stymulacji układu odpornościowego dziecka podając mu jeden z immunostymulatorów roślinnych w postaci syropu, kropelek czy tabletek. Może to być wyciąg z jeżówki pospolitej, aloesu czy aronii. Skuteczność tych preparatów jest lepsza, gdy podajemy je bodźcowo (2 tyg. leczenia, następnie przerwa). Ostrożnie należy je podawać u dzieci uczulonych na pyłki roślin. Najlepiej uzgodnić tę terapię ze swoim pediatrą.

Żródło: smyki.pl

« Wróć

Wyszukiwarka

»
Szukaj w: poradach blogach

Wyszukiwanie zaawansowane »

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Liczba notek: 331226 | Liczba zdjęć: 1549430 | Liczba komentarzy: 2490572 | Liczba wpisów na forum: 123960 | Aktywnych blogów: 23906

Do góry

© Copyright by TIME S.A. 2018 Design by TIME S.A.